Az Y-híd liftjei még ma sem üzemelnek – ez akár tragédiát is okozhat a mozgásukban korlátozottaknak

Megosztás

Néhány nappal ezelőtt borzalmas baleset történt egy magyar vasúti átjáróban: gyorsvonat gázolt halálra egy 45 éves, elektromos kiskocsival közlekedő férfit, aki egy kikapcsolt lift miatt kényszerült végzetes kerülőútra. Az eset kapcsán meglátogattuk a miskolci Y-híd liftjeit, hogy lássuk, mi a helyzet a megye vadonatúj felüljáróján a mozgáskorlátozottakat segítő szerkezetek terén, és nagy megdöbbenésünkre azt tapasztaltuk, hogy a felvonók nálunk sem működnek.

Az agárdi vasúti átjáróban lezajlott eseményről azt tudjuk, hogy a barátnőjéhez igyekvő férfi át akart menni a síneken, az elektromos kocsi azonban elromlott vagy beakadt a kereke, a mozdonyvezető pedig hiába dudált és vészfékezett, már nem tudott megállni, elütötte a mozgássérültet. A helyieket sokkolta a tragédia, néhány nyilatkozó pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az elmúlt években már hatan vesztették életüket ugyanezen a helyen.

A hír hallatán körülnéztünk Miskolc leghíresebb vasúti átkelőhelyénél, a vadonatúj Y-hídnál, amelyet (a hozzá kapcsolódó turbókörforgalommal együtt) évtizedes ígérgetés, majd több éves építés után tavaly decemberben adtak át. A 15 milliárdos projekt megvalósítását több politikus is a maga sikerének tudta be, de a leghangosabb propagandát Csöbör Katalin fideszes országgyűlési képviselő folytatta, és többször hangoztatta, hogy ő járta ki a kormánynál a beruházás megvalósítását.

A képviselőasszony arról szinte soha nem tett említést, hogy az építkezés átgondolatlansága mennyi zavart okozott a környéknek. Emlékezetes, hogy a tervezés előtt nem került sor a környéken élők meghallgatására, a terveket hosszú ideig senki nem tudta vagy akarta megmutatni a városban élőknek, a régi csomópont lezárására nem készült megfelelő terelőút a Martinkertváros felől Miskolcra igyekvőknek (ez csak nagy késéssel valósult meg), a gyalogosokat egy lerobbant állapotú átjáróba kényszerítették, és utólag az is világos, hogy a kerékpárosokra senki nem gondolt a projekt előtt – a biciklishíd kizárólag nagy társadalmi nyomásra épült meg, ráadásul csak augusztus 1-re sikerült pótolni.

Az olyan érthetetlen körülményekről most csak felsorolás szintjén teszünk említést, mint hogy a projekt folytatásának, azaz Miskolc belvárosának tehermentesítésének tervei csak 2024-re (!) állnak majd rendelkezésre, illetve azt az “apróságot” sem szabad kihagyni a számításból, hogy hány embert bosszant a felüljárót a Tiszai-pályaudvarral jelenleg összekötő, kátyúktól hemzsegő kétsávos út eredeti állapotban hagyása, miközben a tengelytörő gödrök nagy részét feltehetően a sokmilliárdos projektre érkező nehéz gépek okozhatták.

Képeinken az egyik lift felső és alsó állomása

A bevezetőben említett liftes probléma – nem működnek – mindehhez képest csak apróságnak tűnhetne, ha az agárdi tragédia nem irányította volna rá a figyelmet a hasonló gondokra. Nehéz megérteni, hogy egy 15 milliárdos projekt költségvetésébe miért nem fér bele egy megfelelően üzemelő, a mozgásukban korlátozottakat a vasúti pályán átkelésükben segítő felvonópár határidőre történő elkészítése. Ennek híján elképzelni is nehéz, milyen kitérőkre kényszerülnek a kerekesszékesek vagy az elektromos kocsikkal közlekedő miskolciak, illetve mekkora veszélyeknek vannak kitéve azok, akik mégis megkísérlik az átkelést a síneken.

Kérdéseinket továbbítottuk az Építési és Közlekedési Minisztérium illetékeseinek, amint válasz érkezik, cikkünket kiegészítjük. Lenti videónkon addig is megmutatjuk, milyen felirat fogadja a vadonatúj liftek kijelzőin az utazni szándékozókat.

VID_20230814_192830 – Embed

Watch this embedded Streamable video.

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek